Elektrinis dviratis. Išsamiai

Elektrinis dviratis buvo sukurtas XIX amžiaus pabaigoje. 1895 metais Amerikos inžinierius O.A.Edisonas sukonstravo elektrinį dviratį, kuris buvo varomas elektros varikliu akumuliatoriaus pagalba. Tačiau tuo metu turimos technologijos dar nebuvo tokios pažangios, o akumuliatoriai buvo sunkūs ir turėjo trumpą veikimo laiką, todėl šis modelis nebuvo praktiškas masiniam naudojimui. Išpopuliarėjo vėliau, ypač nuo 20 amžiaus pradžios. Šiuolaikiniai elektriniai dviračiai naudoja pažangesnes technologijas ir lengvesnius akumuliatorius. Elektriniais dviračiais lengva važiuoti, jie yra ekonomiški eksploatuoti ir prižiūrėti, be to, jie daro mažesnį neigiamą poveikį gamtai nei transporto priemonės su vidaus degimo varikliais. Nors, įsigilinus į baterijų gamybos, utilizavimo niuansus, o taip pat akumuliatoriaus pakrovimui  naudojamos elektros išgavimo būdus – galima būtų ilgai ginčytis.

Istorinė nuotrauka. Elektrinis dviratis tandemas. XIXa pabaiga.

 

1. Elektrinis dviratis. Kas tai ?

Elektrinis dviratis – įprastas dviratis su varikliu, padedančiu jūsų važiavimui. Sudėtingesnis atsakymas – tai yra hibridinė transporto rūšis, kai dalis galios gaunama iš dviratininko, o kita dalis iš elektrinio variklio. Tokio tipo dviračiai vadinami „Pedal Assist“ arba „Pedelec“  gali būti varomi tik spaudžiant pedalus. Dviratininkas važiuoja dviračiu įprastai, tačiau gali įjungti elektros variklį, kad padėtų, padidindamas variklio galią. Ši pagalba palengvina važiavimą, ypač vietovėje su įkalnėmis. Variklis teikia pagalbą tik tada, kai vairuotojas mina pedalus. Nustojus minti pedalus, variklis išsijungia. Toks sprendimas užkerta kelią nelaimingiems atsitikimams, kontroliuoja dviračio greitį ir leidžia dviratį naudoti ten, kur naudojami standartiniai dviračiai. Šio tipo elektrinių dviračių varikliai dažniausiai turi nustatymus, kuriuos dviratininkas pasirenka, tam kad padidintų arba sumažintų variklio teikiamos jėgos dydį. Tokie elektriniai dviračiai Europoje klasifikuojami kaip 1 klasės elektriniai dviračiai ir  jais galima važiuoti bet kur miestuose –  įskaitant kelius, pėsčiųjų takus ir takus, kur galima važiuoti įprastais dviračiais. Kad „Pedal Assist“  dviratis atitiktų 1 klasės e-dviračio reikalavimus Europoje, dviratis negali važiuoti didesniu nei 25 km/h greičiu, o variklio galia ribojama iki 250 W.

 

2. Kodėl verta (neverta) rinktis elektrinį dviratį?

Kodėl verta (neverta) rinktis elektrinį dviratį galima nuspręsti, pasigilinus į pagrindinius privalumus ir trūkumus.

Privalumai:

  • Transporto priemonės nereikia registruoti
  • Galima važiuoti visur, kur leidžiama važiuoti standartiniam dviračiui
  • Galite važiuoti dviračiu net išsikrovus akumuliatoriui
  • esant sveikatos, judrumo problemai, galima važiuoti atsisakant standartinio dviračio
  • Gali būti antrojo automobilio pakaitalas, įvertinus ekologinius, tvarumo ir finansinius privalumus
  • Greitas startavimas iš vietos reiškia, kad galite greičiau įveikti nejudantį eismą
  • Patogu vežant nedidelį krovinį
  • Važiuodami vis tiek sportuojate

Trūkumai:

  • Didelis dviračio svoris – apie 20-27kg
  • Sunku minti jei išsikrauna baterija
  • Ženkliai didesnė kaina, lyginant su standartiniu dviračiu
  • Variklis padeda tik tada kai minate

 

3. Ar tobulėjo elektrinių dviračių technologijos?

Visuomet baterija buvo silpniausia ir pažeidžiamiausia elektrinio dviračio dalis. Šiuo metu baterijų gamybos technologija perkopė į aukštesnį lygį. Teisingai prižiūrint ir aptarnaujant, baterijas galima krauti jau iki 1000 ciklų. Išnaudojus resursą jos tiesiog pakeičiamos naujomis. Pastaraisiais metais stebimos variklių sukimo momento didinimo lenktynės tarp pagrindinių elektrinių variklių gamintojų, tokių kaip Bosch, Shimano, Bafang ar Yamaha. Elektrinių dviračių variklių  galia ribojama iki 250 vatų. Tačiau variklio sukimo momentas yra nereglamentuojamas. Todėl didesnis momentinis sukimo momentas reiškia greitesnį įkopimą į kalną ir didesnį pagreitį. Šiuolaikinio elektrinio dviračio variklio galia labiausiai jaučiama greitu įsibėgėjimu iki leistinos 25km/val. ribos.

 

 4. Elektrinių dviračių tipai

Elektrinių dviračių variantų yra tiek pat, kiek ir standartinių dviračių. Štai keletas populiarių tipų.

Miesto elektriniai dviračiai

Miesto elektrinio dviračio "sėsk ir važiuok" pavyzdys. Gamintojas LEVIT. Įmontuotas centrinis variklis Bafang.

Populiari klasė, tinkanti įvairiems tikslams, įskaitant važinėjimą į darbą ir atgal, laisvalaikio pasivažinėjimą ir kasdienius darbus bet kokiu oru. Tokio tipo elektrinius dviračius gamina ir Corratec. Tai puikus elektrinių dviračių asortimentas „sėsk ir važiuok“ –  kaip ir galima tikėtis iš vieno žinomiausių Vokietijos kokybiškų dviračių gamintojų. Jų  asortimentas turi visas tipiškas miesto dviračių savybes. Tai  galinė bagažinė, kad būtų galima pritvirtinti nedidelį krovinį, patogus užlipimas ant dviračio, uždara grandinė, taip pat naujausios technologijos, tokios kaip hidrauliniai diskiniai stabdžiai ir vidinės Nexus stebulės pavaros. Nereikia jokių specialių drabužių ar priedų. Tiesiog sėskite ir važiuokite.

Hibridiniai elektriniai dviračiai

Hibridinio elektrinio dviračio pavyzdys. Slovakijos gamintojo dviratis LEVIT, patogiu rėmu ir gausiu aksesuarų kiekiu.

Hibridiniai elektriniai dviračiai yra patys universaliausi. Vienas iš šio tipo dviračių stilingų modelių gamintojų yra Slovakų įmonė CTM. Gamintojo pateikiamas asortimentas yra šiuolaikiniai sportiški priemiesčio dviračiai. Įmontuoti rėmo viduje akumuliatoriai ir centriniai varikliai puikiai įsilieja į dviračio rėmo linijas. Šio tipo dviračiai pasireiškia komfortišku dviračio aksesuarų pritaikymu, išorinės pavarų sistemos naudojimu, universaliu dviračio panaudojimu.

 Kalnų (MTB) elektriniai dviračiai

Kalnų (MTB) elektrinis dviratis LEVIT su centriniu varikliu Bafang.

Kalnų (MTB) elektriniai dviračiai labai populiarėja, nes žmonės supranta, kaip elektrinė pagalba gali padėti lengviau įveikti bekelę, sudėtingą įkalnę, kur važiuoti gali būti labai sunku. Viena iš elektrinių kalnų dviračių rinkos gamintojų yra Slovakijos įmonė. Dviračiai LEVIT pasižymi labai geru kainos ir kokybės santykiu. Savo elektriniuose dviračiuose plačiai naudoja Bafang elektroninę įrangą. Dauguma modelių yra tinkami tiek  takams, tiek  ir purvo trasoms. Toks elektrinis dviratis idealiai tinka ilgoms kelionėms bekelėje. Naudojamos patikimos ir ilgaamžės Bafang baterijos.

E-cargo krovininiai dviračiai

Elektrinis krovininis dviratis. Krovinys vežamas priekyje. Vokietijos gamintojas CUBE.

E-cargo krovininiai dviračiai Lietuvoje kol kas populiarumo neįgavo, tačiau tai ideali transporto priemonė norint pervežti lengvus krovinius, ar pagaliau nuvežti savo atžalas į mokyklą. Dviračiai pasižymi tvirtesne konstrukcija ir talpesniais akumuliatoriais. Tarp pirmaujančių prekių ženklų yra Cube, Riese & Muller ir kiti. Vieni modeliai pritaikyti krovinį vežti priekinėje dalyje, kiti galinėje. Nors elektriniai krovininiai dviračiai nėra pigūs, jie gali būti laikomi tikru daugelio automobilių pakaitalu.

 Sulankstomi elektriniai dviračiai

Sulankstomas elektrinis dviratis LEVIT. Slovakijos dviračių gamintojas. Šiame dviratyje galiniame rate įmontuotas stebulės variklis.

Sulankstomi dviračiai turi tokius pat privalumus, kaip ir standartiniai: sulankstytas elektrinis dviratis užima mažai vietos ir santykinai lengvas, apie 20kg. Vieną iš patikrintų eksploatacijoje dviračių norėtume pristatyti. Tai Slovakijos gamintojo dviratis LEVIT efolding Chilo 3.   Elektros variklis yra galinio rato stebulėje, baterija patogiai išimama ir įmontuota prie balnelio vamzdžio vertikalioje padėtyje. Dviratyje yra visi reikalingi aksesuarai skirti miesto dviračiui.  Puikus gero kainos ir kokybės santykio pavyzdys.

„Speed-pedelec“ elektriniai dviračiai

elektriniai dviraciai

„Speed-pedelec“ elektriniai dviračiai pasižymi montuojamais galingesniais elektriniai varikliais, siekiančiais nuo 500W  iki 4 KW galios. Galingesni išvysto ir 80 km/val. greitį. Šio tipo elektriniai dviračiai priskiriami 3 klasės elektriniams dviračiams. Tačiau, teisiškai kalbant, jie yra ne elektriniai dviračiai, o motorinės transporto priemonės, kurie turėtų būti registruojami, turėti valstybinį numerį, transporto priemonės privalomąjį draudimą ir atlikti numatytą pagal reglamentą techninę apžiūrą. Be to, šiais „dviračiais“ draudžiama važinėti dviračių takais. Kaip pastebime Lietuvoje eksploatuojami tokie „dviračiai“ nors ir pavieniai, tačiau akivaizdžiai pažeidžiant KET. Lietuvos respublikos vyriausybė dar nesugalvojo administracinių mechanizmų juos sutramdyti, bet tai tik laiko klausimas. Apie šiuos dviračius ir kitus, kurie turi ir elektrinio droselio (gazo)  rankenėles aptarsime kituose straipsniuose.

5. Elektrinių variklių tipai

Elektrinių variklių tipai: centriniai varikliai, stebulės varikliai  ir taip vadinami „frikciniai“  varikliai. Pastarojo pavyzdys yra RUBBEE X . Šie varikliai mažiau populiarūs, nors atrodo labai patogūs. Principas paprastas: variklis greituoju būdu tvirtinamas ant balnelio vamzdžio ir spaudžiamas variklio skriemulys prie padangos tiesiogiai varo dviratį. Tačiau yra niuansų: reikalinga lygesnio profilio padangos, netinka važiuoti purvina bekele, mažas važiavimo atstumas dėl didelio trinties nuostolio.

Frikcinio variklio pavyzdys. Lietuvių gamintojas, variklio pavadinimas Rubbee. Tvirtinamas greituoju būdu ant dviračio rėmo. Pakabinamo variklio Rubbee tvirtinimo būdas ant hibridinio dviračio

 

Šiandieną populiariausi centriniai varikliai. Jie paprastai yra lengvai atpažįstami iš rėmo išplatėjimo, ar specialios formos miniklio srityje. Pranašumas yra tame, kad centrinis variklis tiesiogiai varo miniklio švaistiklius ir suka galinį ratą per grandinę. O tai leidžia naudoti dviračio pavaras ir dviratis varomas efektyviau. Be to centrinė variklio padėtis apačioje užtikrina geresnį svorio paskirstymą dviratyje. Svorio centras yra žemiau, todėl dviratis yra stabilesnis ir lengviau valdomas. Taigi, dėl galios ir efektyvumo jie vis dar yra elektrinių dviračių našumo etalonai. Šio tipo varikliuose išgaunamas iki 100Nm sukimo momentas.

E-MTB elektrinio dviračio fragmentas su įmontuotu į rėmą centriniu varikliu. Gamintojas CTM, variklis Bafang.

 

Stebulės varikliai –  vis dar turintys vietą dviratininkų tarpe. Biudžetiniu požiūriu stebulės varikliai pigesni, konstrukcija paprastesnė. Dviračio rėmo konstrukcija dažniausiai nesiskiria nuo standartinio dviračio. Taigi jiems nereikia gaminti specialių rėmų, todėl juos galima lengvai modifikuoti ir įmontuoti tokį elektrinį variklį į standartinio dviračio rėmą. Stebulės varikliai dedami tiek į priekinį, tiek ir galinį ratą. Šio tipo ypatybė yra ta, kad važiavimo efektyvumas visiškai nepriklauso nuo dviratininko važiavimo stiliaus. Tokio tipo variklis gali išvystyti iki 60Nm sukimo momentą.

Elektrinio dviračio fragmentas su stebulės varikliu galiniame rate. Gamintojas LEVIT, variklis Bafang. Elektrinio dviračio stebulės variklio pavyzdys. Įmontuotas į priekinį ratą.

 

Galios valdymo būdas yra toks pat svarbus kaip variklio tipas. Brangesnėse variklių sistemose naudojami sukimo momento jutikliai, užtikrinantys, kad variklis reaguotų į spaudimą, kuris perduodamas spaudžiant pedalus. Biudžetinės sistemos su judesio jutikliais (taip pat vadinamos PAS arba kadencijos jutikliu) nėra tokios intuityvios. Variklis tiesiog įsijungia reaguodamas į pedalo judėjimą – nors geriausios judesio jutimo sistemos šiais laikais yra gana patobulintos.

Kituose straipsniuose apie elektrinius dviračius skirsime dėmesio naudojamoms baterijoms, jų tipams ir eksploatacijos niuansams.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Main Menu